Hekseskolen
Den moderne heks.
Vi kan anta at mange som føler seg tiltrukket av paganismen har vært hekser i et
tidligere liv. Deres drivkraft er da et indre ønske om gjenvinne sin posisjon som
formidler mellom naturens krefter og mennesker som har behov for hjelp. Og det er
minst like stort behov for hekser i dag som det har vært tidligere. Mennesket er i ferd
med å miste kontakten med naturen. Det har ført til en følelse av indre tomhet som
blir forsøkt fylt med aktivitetsjag, samlemani av et eller annet slag eller
sanseavhengighet via fysisk trening, overdreven seksuell aktivitet, rusmisbruk og et
umettelig behov for underholdning.
Men ikke bare mennesker har behov for hjelp. Naturen er i ferd med å bli ødelagt av
menneskelig virksomhet.
Den moderne heks er, i like stor grad som sine forgjengere, individualister. Men i
motsetning til gamle dagers hekser som var respekterte medlemmer av samfunnet, vil
alle som føler at paganismen er deres vei, ha en følelse av å stå utenfor samfunnet i
åndelig henseende. En slags åndelig ensomhet vil bli resultatet. Alle har et behov for
å ha noen og dele sin tro med, å føle at de tilhører et fellesskap. Da er det to
muligheter: Å bli med i en etablert gruppe eller å lage sitt eget nettverk. Det er mitt
inntrykk at svært mange hekser bor sammen med en person som ikke deler deres tro.
Det betyr da at de ikke kan inkludere sin partner i en svært viktig del av deres liv. Det
er å håpe at paganismen kan få såpass utbredelse at det er mulig for alle å finne en
livsledsager med samme tro som en selv. Også en oppgave for den moderne heks.
Utfordringene for den moderne heks er andre enn de var i gamle dager. For ikke å bli
oppfattet som en kuriositet, må derfor den moderne heks velge andre praktiske
hjelpemidler enn sine forgjengere. Det åndelige ankerfeste er som det alltid har vært,
men tiden har løpt fra mange av de tradisjonelle heksekunster. Hver enkelt heks må
da finne sine egne metoder for å tjene samfunnet og Gaia. De gamle ritualer og
kunster må utøves for å holde kontakten med det forgangne, men de må ikke bli
hovedsaken i heksens virke.
Heksenes bruk av urter i sin virksomhet kan tas som et eksempel.
Urtemedisinen blir ikke lenger oppfattet som magisk. Vi vet i dag hvilke virksomme
stoffer i urtene som fører til helbredelse av forskjellige sykdommer. Disse stoffene
blir nå fremstilt i laboratorier og blir benyttet av leger som medisiner. Dessverre har
våre medisiner som regel bivirkninger. Den opprinnelige bruk av de legende stoffer
var nok i svært mange tilfeller en bedre måte å helbrede på, selv om også urter kan ha
bivirkninger. Det er fullt mulig å ta en utdannelse i urtemedisin for hekser som vil
følge denne tradisjonelle kunst, men de fleste vil nok greie seg med å dyrke urter til
eget bruk.
Kanskje den viktigste oppgave for den moderne heks er å bekjempe folks likegyldighet til den utbytting av naturen som skjer. Det kan bare gjøres med aktiv
påvirkning av menneskers bevissthet om vår plass i naturen. Vi vet utmerket godt at
paganismens stilling i Norge ikke er slik at det er mulig i særlig grad. Her har vi da en
jobb å gjøre. I mellomtiden er det nok en fordel at påvirkningen skjer gjennom andre
kanaler enn misjonsvirksomhet.
Vi kan si at det er to typer hekser:
Kjærlighetsheksen tilber Gudinnen, dyrker livet og kjærligheten, og bruker magien
til å tjene naturen og sine medmennesker.
Viljeheksen dyrker Guden og bruker magien til å tjene egne interesser.
Viljeheksen
er ikke nødvendigvis ond, men kjærlighet har ingen plass i hans/hennes liv.
Viljehekser kan også mene at de dyrker Gudinnen, men de har tillagt Gudinnen
Gudens egenskaper. Så og si kledd Guden i kvinneklær. For unge jenter kan dette
være et utviklingspsykologisk spill.
Som sine forgjengere må også den moderne heks ta stilling til om han/hun vil leve i
kjærlighetens eller viljens tjeneste. Om kjærlighet til skaperverket eller egoismen skal
være drivkraften. Det er et valg. I min tradisjon velger man ikke et
enten/eller, men et både/og. "Det er en tid for Rosen, det er en tid
for Fakkelen og det er en tid for Sverdet".
En del av heksens åndelige virksomhet skjer i en endret bevissthetstilstand. Det vi
kaller trance. Tidligere tiders hekser benyttet kjemiske midler laget av forskjellige
urter for å oppnå det. Nå vet vi så mye om hjernens virkemåte at vi kan bruke mindre
risikable, men mer arbeidskrevende, metoder for å oppnå samme resultat. Likevel
virker det som giftstoffer også i dag til en viss grad blir brukt. En temmelig
risikabel praksis.
Den vanskeligste oppgave for den moderne heks er altså å finne et arbeidsområde
for sin interesse for heksekunsten.
Den tradisjonelle heks` oppgave i samfunnet var:
Å lede seremonier for å sikre avling og påkalle forskjellige guddommer i forbindelse
med samfunnets behov.
Å helbrede dyr og mennesker fra sykdom.
Å benytte sine psykiske evner for å fortelle noe om framtiden eller på andre måter
tjene samfunnet.
Den moderne heks opererer på de samme områder, men de religiøse seremonier
spiller nok en mindre rolle i heksens liv, bortsett fra at de kan feire de paganistiske
høytider, men da mer som en sosial sak enn som en nødvendighet.
De hekser som har medfødte psykiske evner bør utvikle og benytte dem, men som
nevnt i en annen artikkel er det et spørsmål om det har noen hensikt å forsøke å
utvikle slike evner for en som ikke har dem medfødt.
Det som gjenstår av de tradisjonelle heksekunster er da å helbrede dyr og mennesker
fra sykdom. Her vil jeg gå litt tilbake for å se hvordan det ble gjort. Heksene opererte
med materie, energi og ånd. De ga pasientene en urtemedisin, satte opp en suggestiv
kulisse for å aktivere pasientens immunsystem og evne til selvhelbredelse og de
påkalte en eller annen guddom for legekunst.
Jeg tror ikke at dagens hekser skal eksperimentere med legemidler hverken på seg
selv eller andre. I forbindelse med sykdom kan de utføre fjernhealing, som da er den
åndelige del av en helbredelsesprosess, og de kan hjelpe folk til å sette
opp en suggestiv kulisse for å aktivere deres evne til selvhelbredelse. Det skjer da
med spells, krystaller, runer og andre hjelpemidler. Heksen må da vite hvordan disse
forskjellige hjelpemidler fungerer, og må kunne forklare det på en overbevisende
måte. Dette er da midler som ikke bare helbreder sykdom, men som kan benyttes for
å få til en endring på en rekke områder.
|